مقالات آرشیو خبر ها
ناپولی درونـــت را فراموش «كـن/نـكن» اِل پیپیتا!

ناپولی درونـــت را فراموش «كـن/نـكن» اِل پیپیتا!

 

وقتی تیفوسی‌های یووه برای تماشای نخستین تمرین گونزالو هیگواین با یووه به وینوو رفتند، بازیكنی را دیدند كه در زمین با كیلوهای اضافی اما صورتی خندان، مقابل دوربین خبرنگاران دستانش را به نشانه پیروزی بالا می‌برد. درست در همان روزها بود كه خارج از زمین و در شهر بندری ناپل میزان كینه و نفرت هواداران ناپولی از او سیری صعودی پیدا كرده بود. باران حاشیه‌ها در زمین و رسانه‌ها تنها ملازمِ پیش رویش بود. ماشین گلزن، تازه‌وارد و گرانقیمت آرژانتینی قرار بود قوت قلب لحظات دشوار در لیگ قهرمانان اروپا و دست‌‌ِپُرِ آوردگاه سری آ باشد؛ یك راه میان‌بر برای فراری رو به جلـو.

 

حالا بیش از 600 روز از ورود جنجالی‌ترین خرید یك دهه اخیر یووه به تورین می‌گذرد. او 101 بازی برای یووه انجام داده و 51 بار نیز برای بیانكونری گلزنی كرده است؛ یعنی آماری با این خروجی: 1 گل در هر 2 بازی. فارغ از آنكه امتیازِ این آمار برای مهاجمی در كلاس فوتبالی هیگواین چقدر است، یك حقیقت محض را نمی‌توان از یاد برد؛ اینكه هیگواینِ دوره ناپولی «گلزن‌تر» از ‌ال‌پیپیتای بیانكونری است.

 

وقتی روز 26 جولای 2013 پرواز شركت هواپیمایی «Iberia Express» از مقصد مادرید در فرودگاه بین‌اللمللی ناپل به زمین نشست، ستاره آرژانتینی رئال مستقیماً به خیابان «S.S.Domitana» رفت و در كمتر از چند ساعت تصویر او در كنار ده‌لاورنتیس در سایت‌های خبری مخابره شد.

 

می‌گویند در پس هر نفرتی، علاقه و عشقیِ عمیق نهفته است؛ شعله‌های عشق مردم ناپل به ناپولی پس از درخشش ال‌پیپیتا در این تیم او را نیز دربرگرفت. آنها با هرگلی كه او به ثمر می‌رساند، خود را در آستانه تحقق رویای خاموش‌شان می‌دیدند. 23 سال از آخرین باری كه «الاغ‌های كوچك» كاپِ سری آ را از آنِ خود كردند گذشته بود. وقت آن فرارسیده بود كه خاطراتِ خاك‌خورده‌ی روزهای مارادونا و قهرمانی در ورزشگاه سن‌پائولو بار دیگر تكرار شود و چه بهتر از آنكه دومین منجی نیز از سرزمین آرژانتین بپا خیزد و به مدد بندرنشینان جنوب‌غرب ایتالیا بیاید.

 

هیگواین برای تحقق رویاهای ناپولی هركاری كه در توانش بود انجام داد. فصل اول 24 گل، فصل دوم 29 گل و سومین فصل نیز 38 گل برای ناپولی در رقابت‌های محتلف به ثمر رساند. از رتبه چهارم و سوم برترین گلزنانِ كالچو در دو سال نخست به آقای گلی در سومین فصل حضورش رسید؛ یك روند رو به رشد با منحنی صعودی. آنقدر خوب شد كه دلبرانش فزونی یافتند. حالا او فراوان، خواهان داشت و این بدترین خبر برای معشوقانش در ناپل بود كه تاب جدایی و قطع نوارِ آرزوهایشان را نداشتند. اما او بالاخره رفت...

 

 

ساعتِ خوش بیانكونری‌ها فرارسیده بود. مردی با تخصص گلزنی و مهارتِ رساندن تیم‌ها به آرزوها با اعداد و ارقامی كم‌سابقه به خانواده سیاه و سفیدپوشان پیوسته بود. فتح لیگ قهرمانان اروپا به دست یووه و تكمیل تالار افتخارات جی‌جی بوفون مأموریتی بود كه او می‌بایست آن را با كمك بقیه اعضای خانواده محقق می‌كرد. اما این اتفاق هرگز نیافتاد...

 

اگر بخواهیم با ابزار خرافات با «هیگی» برخورد كنیم، بی‌تردید رد اسطرلاب را باید در نفرین‌های طرفداران دلشكسته‌ی ناپولی جستجو كنیم. اما اگر منطقی باشیم و حرفه‌ای بیاندیشیم آن وقت است كه باید بپذیریم دوران پر فراز و نشیب او در تورین به نسبت ناپل با افت همراه بوده است.

 

گونزالو هیگواین در یوونتوس هرگز اندام تركه‌ای ایده‌آلش را بدست نیاورد، هرگز آقای گلی‌اش را تكرار نكرد و حتی نتوانست یووه را در فتح اروپا یاری رساند. 32 گلی كه او در مجموعِ رقابت‌های مختلف برای یووه در فصل اول حضورش به ثمر رساند در سال بعد به 23 گل تنزل پیدا كرد تا مطمئن شویم شَمِ گلزنی‌اش نسبت به روزهای خوبش در ریورپلاته، رئال و ناپولی كمی كرخت شده است.

 

 

در این اوضاع نه‌چندان خوشایند، برای نخستین بار زمزمه‌های احتمال فروش او نیز در سانه‌ها به گوش می‌رسد. با اینكه قرارداد 5 ساله او با یووه در سال 2021 تمام می‌شود، اما ندرخشیدن‌هایش نیز باعث نمی‌شد كسی انتظار خبر فروش این مهاجم 30 ساله را بكند. استفاده مجدد واژه «انقلاب دوم یوونتوس» در هفته‌های گذشته برای یووه‌ی فصل آتی و شیوه نه‌چندان دست و پا گیر باشگاه در سیاست ترانسفرینگش در فصول گذشته (همانطور كه پیش‌تر ویدال، پوگبا، توز، بونوچی و... را نیز شامل شد) ؛ گمانه‌ی احتمال فروش او با قیمتی قابل قبول و خرید مهاجمی جدید را قوت بخشیده است.

 

Il Corriere dello Sport روز گذشته در گزارشی با مقایسه عملكرد اِدین ژكو مهاجم رم و گونزالو هیگواین در 2 فصل گذشته، ضمن مرور آماریِ بازی، گلزنی، پاسِ‌گل و سایر عملكردهای این دو بازیكن به این نتیجه رسید كه خرید قرضی و ارزان‌‎قیمت این بازیكن بوسنیایی از منچستر سیتی به مراتب سودآورتر و موفق‌تر از خرید 90 میلیون یورویی هیگواین از ناپولی بوده است. نكته‌ای كه مدیران یوونتوس باید به دقت در مورد آن به هواداران پاسخگو باشند.

 

ماسیمو پاوان تحلیل‌گر ورزشی در رسانه‌های ایتالیایی نیز در خصوص شایعات اخیر فروش ال‌پیپیتا تصدیق كرده است:

 

نگاهی به سیاست‌های ترانسفرینگ یووه نشان می‌دهد كه هر احتمالی در این خصوص محتمل است و قطعاً یووه به پیشنهاد جذب مهاجمش از سوی تیم‌های دیگر، در صورتی كه قابل قبول باشد «نه» نخواهد گفت.

 

روزنامه La Stampa نیز در گزارشی با اشاره به انقلاب دوباره یووه در فصل آتی، با اشاره به آینده هیگواین در یوونتوس نوشته است:

 

تابستانِ پیش‌رو می‌تواند سرشار از خبرهای بزرگ در نقل و انتقالاتِ باشگاه یوونتوس باشد. یكی از بازیكنانی كه این روزها شایعات پیرامون اوست؛ گونزالو هیگواین است. با عملكردی كه او در یووه داشته، شاید این روزها چندان به آینده‌اش در این باشگاه مطمئن نباشد. یك پیشنهاد خوب برای فروش او می‌تواند تا 30 میلیون زیر قیمت خریدش باشد. فروش او می‌تواند دست یووه را برای جذب دست‌كم دو بازیكن خوب باز بگذارد.

 

 

به نظر می‌رسد از میان مانژوكیچ، دیبالا و هیگواین یك یا دو نفر، فصل آینده را در میان بیانكونری‌ها نخواهند بود. از سوی دیگر هنوز زمان نقل و انتقالات تابستانی شروع نشده، یك گزینه برای خط حمله‌ یووه مطرح شده است: آلوارو موراتا.

 

معمای آتیه هیگواین در یوونتوس پیچیده‌تر نیز خواهد شد؛ شاید گلزنی او در دو دیدار باقیمانده رقابت‌های سری آ، نمایش او در تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی در صورت دعوت به فهرست نهایی خورخه سم‌پائولی، وضعیت مانژو و دیبالا در ماركتِ تابستانی، و رقمِ پیشنهادات احتمالی برای او بهترین عوامل برای تعیین آینده او باشند. شاید یگانه راه رستگاری هیگواین پیش از حل شدن در انقلاب دوم یووه، به راه انداختنِ یك انقلاب كوچك در درونش باشد؛ چیری در مایه‌های نوستالژیای ایامِ درخشش در ناپولی. آنچه اما این روزها حول محورِ نامش در رسانه‌ها می‌چرخد چیزی جز نارضایتی و احتمال خروج نیست تا آینده چگونه برایش رقم بخورد.

 

همیشه دوست داشتم تنیسوری بزرگ شوم؛ هرچند بیشتر از آن در آرزوی فوتبالیست شدن بودم. خیلی دوست دارم روزی چالش رویارویی با رافائل نادال، راجرر فدرر، دیوید نعلبندیان و مارتین دل‌پوترو را داشته باشم.

 

گوینده این جملات كسی نیست جز گونزالو هیگواین. بازی تنیس یكی از علایق همیشگی اوست و زمین كوچك تنیسِ محوطه ویلایش یكی از بخش‌های محبوبِ منزل او محسوب می‌شود. تعطیلات پیش از شروع فصل بعد شاید بهترین زمان برای تحقق آرزوی ال‌پیپیتا باشد. یك استراحت كافی برای شروع فصلی كه فعلاً مبهم است. ویلای اشرافی و 700 متری هیگواین در بهترین منطقه تورینو همچون كاخِ حكومتی مستجعل شاید به‌زودی صاحب‌خانه‌ای دیگر پیدا كند.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: